why shipspotting / miksi laivabongausta?

Home at seaside town, which is one of the country's best-known export ports, motorboating as hobby, Kotka-Hamina-St Petersburg shipping lanes nearby. That´s why. And by the way, it´s very easy to become addicted...
Koti merenrantakaupungissa, jossa on yksi maan tunnetuimmista vientisatamista, harrastuksena veneily Kotka-Hamina-Pietari laivaväylien läheisyydessä. Siksi. Ja sitä paitsi, näiden seuraamiseen ja alkuperän selvittämiseen jää koukkuun...

© Mari Hirsikallio - mari.hirsikallio(at)kymp.net

- if you want my photos, please contact! You are not allowed to use my photos without my permission. Usually, You will get more information, if You click ship´s name or link above name. Usually, management and owner details are based to Equasis database.
- mikäli kuvat kiinnostavat, ota yhteyttä! Kuvien käyttö ilman lupaani kielletty. Useimmiten, saat lisätietoa klikkaamalla laivan nimeä tai linkkiä nimen alla. Hallinta- ja omistustiedot pohjautuvat pääasiallisesti Equalis-tietokantaan.

Thursday, September 10, 2009

m/s Anne Sibum, Mussalo, Kotka

Sibum Reederei: m/s Anne Sibum
Tietoja, sijainti /Information, ships location.





Pohjakosketus Tainion lähellä 2.4.2008
Matkallaan Kotkasta Saksaan ANNE SIBUM jätti luotsin pois 2.4.2008 klo 13.53 Orrengrundin
eteläpuolella. Luotsin jättämisen jälkeen aluksen päällikkö luovutti ohjailun vahtiperämiehelle.
Alus jatkoi matkaa linjalla 230° mutta ajoi seuraavan käännöspisteen ohi matalikon yli paikassa
60° 14,255 N 026° 24,160 E saaden klo 13.58 pohjakosketuksen. Alus hiljensi vauhtiaan, kääntyi
takaisin väylälle ja jatkoi matkaansa miehistön selvittäessä vahinkojen laajuutta.
Vuotoja ei havaittu ja ohjauslaitteet sekä potkurikoneisto toimivat vaurioista huolimatta riittävän
hyvin, koska päällikkö päätti jatkaa matkaa ilmoittaen tapahtumasta varustamoon. Hän jätti kuitenkin
ilmoittamatta tapahtuneesta Suomen viranomaisille. Pohjakosketuspaikka sijaitsee Kotka
VTS:n valvonta-alueella mutta VTS ei havainnut tätä väylältä poikkeamista.
Onnettomuuden välittömänä syynä voidaan pitää navigointivirhettä ja taustatekijänä puutteellista
komentosiltayhteistyötä.

*
M/S ANNE SIBUM, grounding near Tainio Lighthouse on 2
April 2008
On 2 April 2008 M/V ANNE SIBUM was on a voyage from the port of Kotka to Germany and at
13:53, south of Orrengrund, the pilot disembarked. After having landed the pilot the master
handed over the con of the ship to the Officer of the Watch (OOW). The vessel continued on the
course 237.5°. However, after the next turn it passed over a shoal at 60°14.255’N, 026°24.160’E
and, at 13:58, ran aground. The vessel reduced speed, turned back to the fairway and continued
its voyage as the crew began to assess the damage.
No leaks were detected and because, in spite of the damage, the manoeuvring equipment and
the thrusters worked well enough, the master decided to continue the voyage. He notified the
shipping company of the event. However, he failed to inform the Finnish authorities. While the
location of the grounding is within the area of Kotka VTS, they did not notice the fact that the vessel
had been outside the fairway.
The accident was caused by an error in navigation. Inadequate bridge team resource management
can be considered as a contributing factor.
Via www.onnettomuustutkinta.fi

No comments: