why shipspotting / miksi laivabongausta?

Home at seaside town, which is one of the country's best-known export ports, motorboating as hobby, Kotka-Hamina-St Petersburg shipping lanes nearby. That´s why. And by the way, it´s very easy to become addicted...
Koti merenrantakaupungissa, jossa on yksi maan tunnetuimmista vientisatamista, harrastuksena veneily Kotka-Hamina-Pietari laivaväylien läheisyydessä. Siksi. Ja sitä paitsi, näiden seuraamiseen ja alkuperän selvittämiseen jää koukkuun...

© Mari Hirsikallio - mari.hirsikallio(at)kymp.net

- if you want my photos, please contact! You are not allowed to use my photos without my permission. Usually, You will get more information, if You click ship´s name or link above name. Usually, management and owner details are based to Equasis database.
- mikäli kuvat kiinnostavat, ota yhteyttä! Kuvien käyttö ilman lupaani kielletty. Useimmiten, saat lisätietoa klikkaamalla laivan nimeä tai linkkiä nimen alla. Hallinta- ja omistustiedot pohjautuvat pääasiallisesti Equalis-tietokantaan.

Wednesday, May 26, 2010

m/s Sandpiper, Mussalo, Kotka

Royal Boskalis Westminster nv: m/s Sandpiper (PDF)
Tietoja, sijainti /Information, ships location.

Sandpiperin työ liittyy Itämeren kaasulinjan, Nord Streamin valmistukseen.

Nord Stream on kaasuputkilinja, joka yhdistää Venäjän Euroopan unioniin Itämeren kautta. Putki kuljettaa maakaasua niin yritysten kuin kotitalouksienkin käyttöön. Uusi putkilinja on tärkeä tekijä Euroopan energiaturvallisuudelle.

Nord Stream on yhteisyritys, jossa on mukana neljä merkittävää yritystä: Gazprom, BASF SE/Wintershall Holding GmbH, E.ON Ruhrgas AG ja N.V. Nederlandse Gasunie. Suuren mittakaavan yhteenliittymä takaa parhaan teknologian, turvallisuuden sekä hallintotavan.

Kahdesta vierekkäisestä putkesta rakentuvan Nord Stream -putkilinjan pituus tulee olemaan 220 kilometriä. Ensimmäisen putken, jonka siirtokapasiteetti on noin 27,5 miljardia kuutiometriä maakaasua vuodessa, suunnitellaan valmistuvan vuonna 2011. Toisessa vaiheessa vuonna 2012 linjaan lisätään rinnakkainen putki, joka kaksinkertaistaa vuosittaisen siirtokapasiteetin noin 55 miljardiin kuutiometriin maakaasua.  Määrä vastaa yli 25 miljoonan eurooppalaisen kotitalouden tarpeita.

Nord Streamin kokonaiskustannusten on arvioitu olevan noin 7,4 miljardia euroa. Tarkka budjetti lasketaan putkimateriaalien, logistiikan ja asennuksen kustannusarvioista. Nämä ovat yleisesti meriputkihankkeiden pääasialliset kustannustekijät.

Nord Stream on enemmän kuin pelkkä kaasuputki. Se on uusi väylä Venäjän kaasuviennille sekä merkittävä infrastruktuurihanke, joka toimii positiivisena esimerkkinä EU:n ja Venäjän välisestä yhteistyöstä.



Dynamically positioned fall-pipe vessel - Sandpiper works for Nord Stream.

Nord Stream is a gas pipeline that will link Russia and the European Union via the Baltic Sea. It will transport natural gas to supply both businesses and private households. The new pipeline will be an important factor for energy security in Europe.

Nord Stream is a joint project of four major companies: OAO Gazprom, BASF SE/Wintershall Holding GmbH, E.ON Ruhrgas AG and N.V. Nederlandse Gasunie. Such a powerful consortium guarantees the best technology, security and corporate governance.

Nord Stream will be 1,220 kilometres long and will consist of two parallel lines. The first one, with a transmission capacity of around 27.5 billion cubic metres a year is due for completion in 2011. The second line is due to be completed in 2012, doubling annual capacity to around 55 billion cubic metres. This is enough to supply more than 26 million households in Europe.

Total investment in the offshore pipeline is projected at 7.4 billion euros. The exact budget will be calculated on the basis of cost estimates for pipe supplies, logistics and installation capacity, as they are the main cost factors for any offshore pipeline project.

Nord Stream is more than just a pipeline. It is a new channel for Russian natural gas exports, and a major infrastructure project which sets a new benchmark for cooperation between the European Union and Russia.

No comments: