why shipspotting / miksi laivabongausta?

Home at seaside town, which is one of the country's best-known export ports, motorboating as hobby, Kotka-Hamina-St Petersburg shipping lanes nearby. That´s why. And by the way, it´s very easy to become addicted...
Koti merenrantakaupungissa, jossa on yksi maan tunnetuimmista vientisatamista, harrastuksena veneily Kotka-Hamina-Pietari laivaväylien läheisyydessä. Siksi. Ja sitä paitsi, näiden seuraamiseen ja alkuperän selvittämiseen jää koukkuun...

© Mari Hirsikallio - mari.hirsikallio(at)kymp.net

- if you want my photos, please contact! You are not allowed to use my photos without my permission. Usually, You will get more information, if You click ship´s name or link above name. Usually, management and owner details are based to Equasis database.
- mikäli kuvat kiinnostavat, ota yhteyttä! Kuvien käyttö ilman lupaani kielletty. Useimmiten, saat lisätietoa klikkaamalla laivan nimeä tai linkkiä nimen alla. Hallinta- ja omistustiedot pohjautuvat pääasiallisesti Equalis-tietokantaan.

Wednesday, September 22, 2010

s/s Hyöky (majakkalaiva / lighthouse ship Helsinki), Kantasatama, Kotka

Haminan Höyrylaiva Oy: s/s Hyöky (majakkalaiva / lighthouse ship Helsinki)



1912
Laiva valmistuu Pietarissa, Putilovin tykki- ja laivatehtaalla. Alus saa nimen Libauskij, ja se sijoitetaan majakkalaivaksi Liepajan(Libau) edustalle.

1917
Suomen jääkäreistä koostuva preussilainen jääkäripataljoona 27 ottaa laivan haltuunsa ja purjehtii sen sotasaaliina Suomeen.

1918-1921
Libauskij luovutetaan Suomen merenkulkuhallitukselle, maalataan kirkkaan punaiseksi ja se saa sijoituspaikan Relandersgrund-nimisena Relanderinmatalalta, Rauman edustalla. Palvelu majakkalaivana jatkuu.

1921
Aluksen nimi ja sijoituspaikka vaihtuvat: laiva siirretään Helsingin edustalle, Äransgrundin matalalle, jonka mukaan se myös nimetaan Äransgrundiksi.

1934
Laivan nimi muutetaan Helsingiksi. Asemapaikka ja tehtävä pysyvat samana. Talvisodan aikana laiva siirretaan Turkuun ja varustetaan ilmatorjunta-asein. Se joutuu ilmahyokkäyksen kohteeksi, jolloin lämmittaja saa surmansa ja kaksi muuta miestä haavoittuu. Miehistö säilyy vammoitta, mutta aineelliset vahingot ovat suuret, kun 1941 aluksen ollessa Katajannokalla Helsingissä sen vieressä räjähtää kaksi saksalaista ammuslaivaa.

1959
Toiminta majakka-aluksena jatkuu sota-ajan jälkeen aina vuoteen 1959, jolloin Helsingin kasuunimajakka valmistuu.

1961
Korjaus- ja muutostöiden jälkeen laiva alkaa merenmittauksen tukialuspalvelunsa, jota jatkuu vuoteen 1983. Tehtävänsä alus suorittaa erinomaisen pätevasti nyt Hyöky-nimisenä.

1984
Haminan Hoyrylaiva Oy ostaa laivan pelastaakseen sen romuttajalta, aluksen entisöinti- ja korjaustyöt alkavat.

Via hyoky.net

No comments: