why shipspotting / miksi laivabongausta?

Home at seaside town, which is one of the country's best-known export ports, motorboating as hobby, Kotka-Hamina-St Petersburg shipping lanes nearby. That´s why. And by the way, it´s very easy to become addicted...
Koti merenrantakaupungissa, jossa on yksi maan tunnetuimmista vientisatamista, harrastuksena veneily Kotka-Hamina-Pietari laivaväylien läheisyydessä. Siksi. Ja sitä paitsi, näiden seuraamiseen ja alkuperän selvittämiseen jää koukkuun...

© Mari Hirsikallio - mari.hirsikallio(at)kymp.net

- if you want my photos, please contact! You are not allowed to use my photos without my permission. Usually, You will get more information, if You click ship´s name or link above name. Usually, management and owner details are based to Equasis database.
- mikäli kuvat kiinnostavat, ota yhteyttä! Kuvien käyttö ilman lupaani kielletty. Useimmiten, saat lisätietoa klikkaamalla laivan nimeä tai linkkiä nimen alla. Hallinta- ja omistustiedot pohjautuvat pääasiallisesti Equalis-tietokantaan.

Saturday, May 1, 2010

m/s Miramar, Jänskä, Kotka

AtoB@c Shipping: m/s Miramar (PDF)
Tietoja, sijainti /Information, ships location.

EX: "Geestborg" 1996 / "Bingumer Sand" 1998

Laiva rahtaa kaasuputkia Kotkasta Hankoon yhdessä Tornator aluksen kanssa. Laivat tulevat vuoroaamuin Kotkaan lastaamaan klo 4.00 ja vastaavasti seuraavana aamuna Hankoon purkamaan lastinsa.  

Ship charters gas pipelines from Kotka to Hanko (as well as ship Tornator). Ships come to Kotka to load cargo every second morning (at 4.00 am) and in the next morning they unload the cargo to Hanko.





Ensimmäiset 272 putkea Nord Stream -hankkeen toiseen, 1 220 kilometriä pitkään maakaasuputkilinjaan saapuivat eilen meriteitse Kotkaan. Toisen putkilinjan rakentamisen on tarkoitus alkaa vuonna 2011 heti ensimmäisen putkilinjan valmistuttua. Saapuneet putket on valmistettu Saksan Mülheimissä Nord Streamin yhteistyökumppanin, Europipe GmbH:n toimesta, joka toimittaa kaksi kolmasosaa toiseen putkilinjaan tarvittavista putkista.

12 metriä pitkät, antikorroosiopinnoitetut putket saapuvat Bremenistä Kotkaan, jossa Nord Streamin logistiikasta vastaava yhteistyökumppani EUPEC pinnoittaa ne betonilla. Tämän jälkeen putket varastoidaan EUPECin Kotkan varastoalueelle tai kuljetetaan meriteitse yhtiön Hangossa sijaitsevaan välivarastoon, joista ne kuljetetaan rakennusvaiheessa putkenlaskualukselle merenpohjaan laskettavaksi.

Kotkaan tuodaan yhteensä noin 36 000 antikorroosiopinnoitettua putkea toista putkilinjaa varten, joista Europipe toimittaa noin 21 000 laivalla ja venäläinen OMK noin 15 000 junateitse. Hankkeen aikana Kotkaan toimitetaan yhteensä noin 76 000 putkea betonipinnoitettavaksi molempia putkilinjoja varten, joihin tarvitaan yhteensä noin 202 000 putkea.

Ensimmäisen Nord Stream -maakaasuputken rakentaminen alkoi huhtikuussa 2010 ja sen on määrä valmistua huhtikuussa 2011. Putkilinjan on määrä aloittaa kaasun kuljetus vuoden 2011 loppupuolella 27,5 miljardin kuutiometrin vuosittaisella kapasiteetilla. Toisen putkilinjan valmistuttua vuonna 2012 kapasiteetti tulee tuplaantumaan 55 miljardiin kuutiometriin.

Via www.nord-stream.com

No comments: